Balandžio 15-19 dienomis mūsų gimnazijoje karaliavo netradicinis gamtos mokslų ugdymas.
Šią savaitę mokinių laukė daugiau nei 20 įdomiausių veiklų ir integruotų pamokų, edukacijų netikėčiausiose vietose, eksperimentų ir gamtos mokslų šou!
STEAM: science, technology, engineering, art and math.
● Chemijos eksperimentai pirmokams. Gamtos mokslų laboratorijoje pirmąsyk lankėsi mažieji pirmokai, kuriems chemijos mokytoja Rūta Valančienė aprodė visus kampelius ir kartu atliko keletą eksperimentų. Asistentai devintokai prižiūrėjo, kad neįvyktų kokia nors nelabai pageidaujama cheminė reakcija
● Susitikimas su docente Ieva Plikusiene, jauna VU Chemijos ir geomokslų fakulteto mokslininke ir tiesiog mokslo pasaulio „roko žvaigžde“ – jos bagaže daugybė apdovanojimų, nuo metų vilnietės iki prestižinio perspektyviausių jaunųjų mokslininkų visame pasaulyje titulo bei Lietuvos didžiojo kunigaikščio Gedimino ordino medalio už nuopelnus Lietuvai ir už jos vardo garsinimą pasaulyje. Mokslininkė mūsų devintokams papasakojo tiek apie savo tyrimų sritį – koronaviruso baltymų ir antikūnų sąveiką, bet ir apie asmeninį kelią į mokslo viršūnes. Vaikams paklausus, neslėpė ir to, kad mokslininkai Lietuvoje gali puikiai uždirbti!
● „Pabėgimų kambarys: nuo DNR iki Baltymo". Kauno tvirtovės VII forto gyvybės mokslų laboratorija atvėrė duris mūsų vienuoliktokams ir gerokai patobulino jų žinias biochemijos srityje. Praktinėje dalyje mokinai sėkmingai išvadavo Dr. Sveikatą, kurį buvo įkalinęs blogietis Navikas. Mat tik suprasdami, kaip biologinėje sistemoje yra perduodama genetinė informacija, mokslo sekliai gali nustatyti genetines mutacijas ir kurti būdus jų žalai sumažinti. Biologijos mokytoja Inga Viltrakienė liko sužavėta Septinto forto edukacijų centro pedagogais ir siunčia linkėjimus!
● Apsilankymas Fizinių ir technologijos mokslų centre Lazerinių tyrimų skyriuje. 11-12 klasių mokinių grupė, lydima mokytojų Marinos Glodenienės ir Igorio Saburovo, išgirdo įdomiausių įžvalgų apie lazerių pasaulio naujienas, nanotechnologijas, jų pritaikymo galimybes. Apsidairę keliose lazerių laboratorijose, moksleiviai savo ausimis įsitikino, kad per pamoką mokytojos Marinos vartojamos sąvokos „interferencija“ ir „difrakcija“ – nėra kažkokia abstrakcija, o iš tiesų įprasti žodeliai lazerių pramonėje.
● Chemijos šou! Ar tikrai nebūna dūmų be ugnies? Ar vandeniu galima ne tik gesinti, bet ir uždegti? Kaip iškepti „chemikų pyragą“ iš cukraus ir sieros rūgšties? Šaldyti sausainiai, rožės, dūmų kilimas ir dar daugiau!
● Integruota technologijų ir muzikos pamoka „Elektroninės muzikos garsai”. Ar įmanoma groti instrumentu jo neliečiant? Galima! Šiandien aštuntokai sužinojo apie instrumentą, pagrįstą elektromagnetinio lauko veikimu – tereminą. Jo kūrėjas rusų fizikas Leonas Tereminas šį instrumentą išrado 1919 m., o visų laikų garsiausia teremino atlikėja Clara Rockmore, pasirodo, gimė litvakų šeimoje, Vilniuje! STEAM pamokoje mokiniai ne tik gavo progą prisiliesti prie modernaus teremino, bet ir patys sukonstravo savo tereminus, kurie garsus skleidžia reaguodami į šviesą! Ačiū mokytojoms Ūlai Zemeckytei ir Karolinai Polionis.
• Medžių amžius ir mediena. Integruotose biologijos ir technologijų pamokose penktokai mokėsi pažinti medžius bei apskaičiuoti jų amžių. Ne, ne suskaičiuoti nupjauto medžio rieves. Biologijos mokytoja Augustė Matvijenkaitė išsivedė vaikus į kiemą matuoti gyvų medžių kamienų ir paaiškino, kaip apskaičiuoti jų metus pasitelkiant formules. Medžio amžius svarbus veiksnys dirbant su mediena.
Technologijų mokytojas Teofilis Pilka supažindino jaunimą su skirtingų rūšių mediena ir jos savybėmis, mokė atsakingo medienos naudojimo principų. Buvo išmėginti visi mokyklos medžio apdirbimo įrankiai, ir net koridoriai kvepėjo medžiu…
Šį medžio pažinimo ciklą užbaigė ekskursija į Nacionalinį saugomų teritorijų lankytojų centrą, o Sapiegų parke buvo aplankyta seniausia Vilniaus liepa.
● Apsilankymas VU Chemijos ir geomokslų fakultete. 10-11 klasių mokiniai atliko elektrolizės bandymus ir įvaldė metodą, kuriuo atskiriami susijungę cheminiai elementai, per juos leidžiant elektros srovę.
● Pradinukų STEAM diena. Pirmokai turėjo smagiosios chemijos pamokas ir labai daug sužinojo apie sušaldytas dujas, kurios atšildamos gali prikrėsti įdomių pokštų.
Antrokai susipažino su Niutono dėsniais, patys susikonstravo automobilius, varomus oru, ir labai gerai suprato, kaip balione sukaupta potencinė energija virsta kinetine, t. y. judėjimo energija.
Trečiokai per STEAM dieną tyrinėjo druskos galias ir atrado, kad jos tirpalu galima piešti. Dar – programavo robotus, kurie atpažįsta spalvas! Jiems padėjo mentoriai septintokai.
Ketvirtokai aiškinosi, kas yra gyvųjų organizmų švytėjimas tamsoje – bioliuminescencija ir biofluorescencija. Iš vienkartinių puodelių pasigamino medūzas, kurias nudažė švytinčiais tamsoje dažais.
.
● Integruota fizikos ir biologijos pamoka „Akis – optinė sistema“. Biologijos mokytoja Augustė priminė vaikams, iš ko sudaryta mūsų akis, o fizikos mokytoja Marina papasakojo, kad akis veikia lyg optinis prietaisas, bei pasidalino su mokiniais asmenine patirtimi apie lazerinę regėjimo korekciją. Vaikai išėjo papildę žinias apie akių priežiūrą bei pasirengę saugoti savo regėjimą!
.
● Matematika ir mityba. Penktokai aiškinosi, koks maistas yra sveikas, kokios jame medžiagos, ir kaip sveikai maitintis gali padėti matematika. Mokytoja Julija Grigorjeva papasakojo, kas yra statistika, kaip atliekant tyrimus ir nagrinėjant galima apskaičiuoti miestiečių pablogėjusios sveikatos rodiklius. Kad pakeistume savo mitybos įpročius, nuo jaunumės būtina išmanyti maisto sudėtį, mokėti paskaičiuoti, kas jame vertingiausio. O tada mokytoja Karolina Polionis padėjo susikurti įrankius, nustatančius, ar produktas sveikas, ar ne.
.
● Tiltų dirbtuvėse – integruotoje technologijų ir gyvenimo įgūdžių pamokoje – devintokai ne tik sužinojo daug faktų apie aukščiausius ir ilgiausius pasaulio bei Lietuvos statinius, bet taip pat gilinosi į jų konstrukcijos subtilybes. Tiltų inžinieriams mokytojos Karolina ir Zita davė užduotis iš spagečių sukurti 35 centimetrų tiltą, kuris išlaikytų tris mobiliuosius telefonus. Tiltai jungia ne tik krantus, bet ir žmones, kuriems teko mokytis bendradarbiauti, dirbti grupėse, rasti išeitį iš situacijos su turimais resursais.
.
● „Lygtys Trakų gatvėje“ – itin septintokus sudominusi integruota matematikos ir dailės pamoka. Užduotis – sprendžiant lygtis išsiaiškinti pastatų numerius, rasti juos Trakų gatvėje ir jų nuotraukas įklijuoti į užduočių lapus. Dar ne viskas – tuomet ieškoti pastatų fasaduose trikampių, stačiakampių, apskritimų ir juos nupiešti. Mokytojos Julija Grigorjeva ir Evelina Karčauskienė pastebėjo, kad tuo pačiu vaikai geriau susivokė, kaip išdėstyti pastatai gatvėje (nuo mažiausio iki didžiausio; lyginiai ir nelyginiai numeriai – skirtingose gatvės pusėse). Jiems paaiškėjo, kad nupiešti architektūros brėžinį reikia labai tiksliai, nepakanka tik eskizo, nes visi mato skirtingai..
● Neįprastos skaičiavimo sistemos. Kokios jos būna, mūsų dešimtokams pasakojo doc. Dr. Jonas Jankauskas iš VU MIF. Mokslininkas supažindino jaunimą su dešimtaine, dvejetaine, šešetaine sistemomis ir paaiškino, kodėl ateities optiniams kompiuteriams labiausiai tiktų trejetainė. Mūsiškius labai užkabino temos apie drakono fraktalą ir transduserį. (Nesakykit, smagu kai vaikai žongliruoja tokiomis savokomis...)
● Fizikos protmūšiu mokytoja Marina šiandien pradžiugino aštuntokus. Taškėmės ne tik žiniomis, bet ir emocijomis! Be fizikos įdomybių mokėmės ir komandinio darbo.
● Matematika gamtoje. Šeštokus mokytoja Natalija Kalionova pamokė nestandartiniškai, be jokių metrų ir liniuočių, matuoti medžių kamienų apimtį (sprindžiais) ir aukštį (nykščio metodu). O jei žinai kelias formules – tai paprasta apskaičiuoti ir medžių amžių.